Tuesday 1 March 2011

Kembalikan data ku

Kenapa kita boleh mendapatkan kembali data yang telah diformat?

Sebenarnya, format tidak menghapus data, ia hanya menulis semula cakera kembali dengan menandakan angka 0 sebagai isi data tersebut, yang disebut covering. Jadi, kita masih mempunyai kesempatan untuk memulihkan semua data dari hard disk yang telah diformat selagi mana data baru tidak ditulis diatasnya. Ini adalah hal yang luar biasa yang ketika ingin mendapatkan kembali data yang telah diformat dahulu. Namun, hal itu menjadi mudah dengan kewujudan pelbagai jenis perisian pemulihan data. Terdapat pelbagai jenis perisian yang berada dipasaran masa sekarang, tetapi untuk kali ini saya mengunakan wondershare data recovery.
3 langkah-langkah berikut boleh digunakan untuk mendapatkan kembali data yang diformat dengan menggunakan Wondershare Data Recovery:

Langkah 1. Scan the formatted hard disk

Terdapay empat pilihan menu di dalam menu utama . Pilih pilihan kedua: Format Recovery, dan selepas itu memilih partition hard disk yang anda ingin data di kembalikan. seterusnya, anda dikehendaki memilih file system hardisk anda sama ada FAT32, NTFS atau biarkan sahaja Auto Detect.

Langkah 2. Choose target files

Ababila segala syarat telah di ikuti pada langkah pertama maka segala recoverable files didalam formatted hard disk akan dipaparkan. Kamu boleh memilih mana-mana folder yang mengandungi data anda yang hilang itu, atau kamu boleh recover all.


Langkah 3. Select a path to save recovered data

Ini adalah tip yang penting, jangan meletakan/ save recover data tersebut pada hardisk yang sama bagi memastikan apabila data itu hilang ia tetap boleh di kembalikan semula.


setelah semua langkah telah di tepati maka data yang hilang kini telah dapat di perolehi. selamat mencuba.

jika ingin perisian yang lain yang free sila minta pada saya :)


1 comments:

owhh nice....
boleyh diguna pkai nie

tq for sharing ^_^

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More