Wednesday 2 March 2011

Back Up, Back Up, Back Up

Gmail sedang bekerja keras memulihkan perkhidmatan kepada kira-kira 40,000 pengguna Gmail selepas bug perisian memadam e-mel mereka mesej, folder, label, dan penapis. Jadi, sementara hal-hal yang terlihat baik bagi para pengguna yang terkena bug, hal ini membuktikan, sekali lagi, bahawa perkhidmatan berasaskan web adalah robust serta setiap pengguna email perlu mempunyai inisiatif sendiri dalam menjaga data sendiri.


Google juga bertanggung jawab. Ben Treynor, Google's VP Engineering mengatakan di blog Gmail Google bahawa Google back up semua Gmail ke tape. "Kerana kaset offline, mereka dilindungi dari bug perisian tersebut,". "Tapi mengembalikan data dari mereka juga memerlukan masa yang lebih lama dari memindahkan permintaan anda ke pusat data, yang mengapa itu diambil kita jam untuk mendapatkan e-mel kembali daalm masa milliseconds."

Treynor mengatakan perisian simpanan yang baru telah memperkenalkan bug yang tidak terduga, yang menyebabkan 0.02 peratus pengguna Gmail untuk sementara kehilangan akses kepada e-mel mereka.

Disini bukan sahaja Gmail dan Webmail yang lain sahaja yang menghadapi masalah, ketika ini google sedangan mempertingkatkan pengunaan cloud-based tools untuk perkerjaan dan telekomunikasi sosial seperti Twitter, Facebook, Google Docs, Microsoft Office Live, Tumblr, Wordpress, Blogger, Posterous, Flickr, Picasa, dan lain2 lagi. Disini ada beberapa cadangan bagaimana untuk menambah keselamatan tambahan jika system cloud membolehkan akaun anda tidak dapat di akses kelak :

  • Gmail an Friend : Cara paling mudah untuk membuat sandaran tempatan e-mel anda adalah dengan menggunakan pelanggan POP3/IMAP dasar e-mel seperti Mozilla Firefox, Apple Mail aplikasi, atau Windows Live Mail. Jika anda tidak suka menggunakan klien e-mel untuk kegunaan sehari-hari dan lebih suka menggunakan antara muka web sebaliknya, hanya jalankan program desktop anda pada jadwal teratur. Bahkan jika anda menjalankan pelanggan desktop anda sekali sebulan, anda akan sekurang-kurangnya mempunyai sebahagian besar mel anda yang disimpan offline.
  • Facebook : Facebook baru-baru ini melancarkan ciri-ciri yang membolehkan anda mengeksport hampir semua data anda dapat ke dalam sebuah file ZIP kepada. Yang harus anda lakukan adalah mengunjungi alat eksport Facebook dan klik butang download. Maka anda akan mendapatkan e-mel fail anda siap untuk men-download ke desktop anda. Ini adalah tugas yang ideal untuk melakukan sebulan sekali atau bahkan sekali setiap musim. Anda tidak mahu kehilangan semua upload mobile harus yang terburuk terjadi, dan ini membuat lebih mudah untuk memindahkan data anda di sekitar jika anda ingin meninggalkan untuk satu hari.
  • Blogger : Cara terbaik untuk menyimpan semua kerja keras yang dimasukkan ke posting blog anda adalah dengan menyimpannya di hard drive anda sebelum menghantar posting ke awan. Banyak blog menulis program-program yang serasi dengan platform blogging popular seperti Blogger, Wordpress, atau Tumblr. Pengguna Mac boleh menggunakan program menulis blog seperti MarsEdit ($ 40), yang menyimpan back-up dari setiap posting blog anda menulis menggunakan app. Untuk pengguna Windows, percuma Microsoft Windows Live Writer akan menyimpan posting anda ditulis dengan menggunakan program untuk gambar dalam folder Dokumen anda disebut "My Weblog Posts." Sebahagian besar perkhidmatan blog juga mempunyai ciri eksport untuk men-download semua posting anda sudah menulis.
  • Twitter : Anda boleh melanggan suapan sendiri Twitter anda menggunakan pembaca RSS seperti desktop NetNewsWire untuk Mac atau FeedDemon untuk Windows. Tapi program desktop yang paling menyekat berapa banyak item anda boleh men-download melalui RSS. Pilihan lain adalah untuk mencuba perkhidmatan percuma seperti TweetBackup atau Tweet Scan Backup, yang membolehkan anda turun tweets masa lalu anda dan eksport mereka ke desktop anda. Perlu diingat bahawa perkhidmatan ini dapat turun hanya sepotong tweets anda yang paling terkini (Tweet Scan Backup hanya meraih 1000). Jika anda tweet lebih dari itu atau mendekati batas itu, pastikan anda kembali ke atas sebelum semua 140-watak anda witticisms tidak boleh diakses.
http://www.pcworld.com

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More