Thursday 2 June 2011

Lari Atau Simpan


Bila anda memuat-turun setiap program atau fail dari internet, contohnya perisian aplikasi atau lampiran e-mel dari rakan-rakan anda. Di sini anda akan menlihat kotak dialog dengan tiga pilihan untuk Jalankan (RUN), Simpan (SAVE) atau Batal (CENCEL).Pada dasarnya ini adalah pengesahan dari pengguna "Adakah anda ingin menjalankan atau menyimpan aplikasi ini", bahkan anda boleh membatalkan menggugurkan proses memuat-turun tersebut.

Di sini jika anda memilih pilihan Jalankan (RUN), hanya fail setup akan di muat-turun dan akan disimpan ingatan sementara komputer anda, komputer anda akan menjalankan program setup secara automatik tanpa pengesahan anda atau virus scanning. Ini tidak selamat untuk komputer anda jika anda men-download program ini dari sumber baru atau tidak diketahui.

Tetapi jika anda memilih Simpan (SAVE) terlebih dahulu, anda boleh menyimpan program ini di komputer anda di lokasi manapun. Sekarang anda mempunyai sumber penuh program di komputer anda, anda boleh mengimbas semua program sebelum membukanya.

Biasanya anda perlu memilih pilihan Simpan, jika anda memuat-turun program dari laman yang menyediakan perkhidmtan percuma. Anda mempunyai lapisan keselamatan tambahan jika anda menyimpan fail setup sebelum menjalankannya.

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More