Tuesday 10 May 2011

10 Tips Untuk Meningkatkan Kelajuan Sistem

10 tips di bawah ini atas disyorkan untuk meningkatkan sistem komputer anda. Tidak menjadi masalah jika anda mempunyai RAM 256mb atau 2 GB RAM. Tip dibawah ini untuk menghapuskan sampah memori dan tetingkap speedup OS.

  1. Biarkan PC anda BOOT sepenuhnya sebelum membuka setiap aplikasi lain.
  2. Refresh desktop selepas menutup aplikasi apapun. Ini akan memadam fail yang tidak terpakai dari RAM.
  3. Jangan mengunakan imej saiz yang sangat besar sebagai wallpaper anda. Jangan meletakkan wallpaper jika PC anda RAM anda rendah(kurang dari 64 MB).
  4. Jangan meletakan SHORTCUT yang banyak pada Desktop (Setiap shortcut pada desktop menggunakan sehingga 500 byte RAM).
  5. Sentiasa menghapuskan data pada RESCYEL BIN.
  6. Buang temporary internet files secara teratur
  7. Defragment hard drive anda setiap dua bulan. Hal ini akan membebaskan banyak ruang pada hard drive anda dan menyusun semula fail untuk aplikasi anda berjalan lebih cepat.
  8. Selalu membuat dua partitions di hard drive anda. Install semua Softwares besar (seperti Photoshop, 3DS Max dll) di partitions kedua. Windows menggunakan semua ruang kosong yang terdapat di drive C sebagai virtual memori apabila anda Komputer RAM penuh.
  9. Ketika install perisian baru mematikan pilihan untuk mempunyai ikon pada dekstop.
  10. Lindungi PC anda dari debu

4 comments:

Sensei, nak tambah tips ni..

- kalau rajin sila cari freeware yang boleh tweak pc/notebook, biasanya software ini akan delete errors log yang tersimpan mcm temporary file, junk file dan buang dan betolkan registry file yang rosak.
- Amalkan manual setting pada aplikasi-aplikasi yang jarang digunakan, ini kerana dapat pengurangkan proses @ bebanan pada prosesor PC/notebook.
-sila shoutdown/sleep PC@notebook selepas tidak menggunakannya.
-rajin-rajin buat semakan pada task manager kot-kot ada unknown proses, bila jumpa. Kill terus proses semacam itu.

tq
:)

wahhh,bnyk tips2 ni,.hehe,..dlu2 smpai berat lappy sbb smpn gmbr bnyk sgt,.skang,dh oke sket,.hehe,.tp still hang jgk klu bkk tab bnyk2,.huhu

heheheh.. kalau ader lagi kongsi la samer

Selalu membuat dua partitions di hard drive anda. Install semua Softwares besar (seperti Photoshop, 3DS Max dll) di partitions kedua. Maksudnya cane cikgu?tak faham.. -ain 2krk-

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More