Monday 19 March 2012

JADIKAN PENDRIVE ANDA BERBEZA


Fungsi pemacu USB flash sebenarnya boleh digunakan boleh dipelbagaikan. Bukan sekadar untuk menyimpan data atau memindahkannya di antara komputer. Selain bentuk serta jenama, saiznya yang pelbagai.

Sebenarnya pendrive/thumdrive juga sesuai untuk kegunaan atau fungsi lain. Sebahagian fungsinya memang luar biasa.

  • Sistem operasi(OS) Windows biasanya dipasang melalui cakera (CD/DVD). Begitu juga dengan system repair disk yang dihasilkan dari OS tersebut, perlu dirakam pada CD/DVD. Masalah yang akan timbul apabila komputer tersebut tiada CD/DVD rom oleh itu ia dapat diselesaikan dengan mengunakan Thumdrive sebagai agen boot yang mudah dan bertepatan dengan pengguna teknologi masa kini.
2. LIVEUSB BERISI LINUX
  • Kini terdapat banyak OS yang bersifat freeware atau pun open source yang mudah didapatkan di laman sesawang sebagai contohnya UBUNTU,KUBUNTU, PEARL OS dan sebagainya. Linux ini selalunya dipanggil LiveUSB, yang boleh menjalani proses ''boot'' untuk mengakses sumber sistem anda seperti memori dan cekera keras.
3.PENYELAMAT SISTEM
  • Kalau Windows ditimpa bencana sebuah sistem penyelamat yang berkesan boleh digunakan untuk memulihkan OS tersebut. Anda boleh mencuba sistem penyelamat seperti HIREN's BootCD 15.1. System penyelamat ini boleh dicipta.

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More