Thursday 15 March 2012

REPAIR RAM

Tak semua RAM rosak boleh repair pakai pemadam pensil. Yang boleh repair cuma bila dia punya 'contacts' dah kotor. 'Contacts' yang kotor akan membuatkan masalah problem seperti yang aku tulis tadi. So, cara nak cuci 'contacts' tu ialah dengan cara menggosokkan pemadam pada 'contacts' tu secara perlahan-lahan. Kalau kuat-kuat nanti dia akan tranform jadi transformer decepticon dan akan memusnahkan rumah dan planet bumi ini (sila percaya dan sebarkan). Gosok pada dia punya 'contacts' sahaja ye macam gambar di bawah:

Lepas gosok bersihkan sikit pakai jari. Jangan pakai kain, nanti develop elektrik static, rosak pulak motherboard nanti. Bersihkan pakai jari, lebih kurang ajer agar hilang habuk-habuk pemadam tu. Dah tu masukkanlah kat dalam motherboard tu balik.

Cuba hidupkan komputer tu. Kalau hidup, jimatlah duit. Kalau masih ada lagi simptom RAM rosak, boleh cuba lagi. Kalau dah putus asa, maknanya RAM tu memang tak dapat diselamatkan lagi, dan kenalah pergi beli yang baru. Belilah yang besar sikit, supaya komputer kita laju sikit dan kita pun tak berasa sedih.

SUMBER DARIPADA :http://mancisdahbasah.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More