Thursday 21 July 2011

Bagaimana Pengaturcaraan Berfungsi


Pengaturcaraan adalah arahan yang diberikan oleh penguna untuk komputer berkerja mengikut arahan yang diberikan. Sebagai contohnya :


Seorang pelajar ingin pergi ke sekolah apa yang perlu mereka lakukan?
Bermula daripada bangun tidur, gosok gigi, mandi, sembahyang dan seterusnya pergi sekolah. Pergerakan/perlakuan itu boleh di jadikan sebuah pengaturcaraan bagaimana seorang pelajar itu ingin pergi ke sekolah.

Daripada idea di atas ia membolehkan pelajar mengetahui apa itu pengaturcaraan. Terdapat beberapa langkah lagi sebelum pelajar melakukan pengaturcaraan, di antaranya mengenali jenis data, mengenali pemalar atau pembolehubah, mengetahui operator matematik dan logic, menyediakan flow chart dan di akhiri dengan menulis aturcara. Namun untuk hari ini saya ingin membuat penerangan mengenai bahasa pengaturcaaan C, sebagai satu langkah penerangan untuk bahasa bagi generasi pengaturcaraan.

Bahasa pengaturcaraan C

Bahasa pengaturcaraan C adalah bahasa pengaturcaraan yang popular dan digunakan secara meluas untuk mewujudkan program-program komputer. Pengaturcara di seluruh dunia teruja dengan C kerana ia memberi kawalan dan kecekapan maksimum kepada sistem pengaturcara.

Jika anda seorang programmer, atau jika anda berminat untuk menjadi programmer, terdapat beberapa faedah anda mendapat manfaat daripada pembelajaran C:

  1. Anda akan dapat membaca dan menulis kod untuk beberapa platform yang besar - segala-galanya daripada pengawal mikro untuk sistem saintifik yang paling maju boleh ditulis dalam C, dan banyak sistem operasi moden ditulis dalam C.
  2. Bergerak selangkah ke objek berorientasikan C + + adalah bahasa menjadi lebih mudah. C + + adalah lanjutan C, dan ia adalah mustahil untuk belajar C + + tanpa belajar C terlebih dahulu sebagai asas pengetahuan sebelum menjangkau ke bahasa yang baru.
Rajah 1.0: Bagaimana Pengaturcaraan Berfungsi

Gambar Rajah 1.0 diatas menunjukkan peringkat demi peringkat bagaimana pengaturcaraan berkerja dari baris pertama(pengistiharan int a,b,c) hingga (memulangakan nilai : return 0;) , pelajar-pelajar, guru-guru mahupun pengunjung yang lain boleh mengambil idea diatas untuk di aplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran pengaturacaran

sumber : http://www.howstuffworks.com/c.htm

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More