Saturday 30 July 2011

System Restore



System Restore
adalah satu komponen yang terdapat dalam Microsoft Windows Me, Windows XP, Windows Vista dan Windows 7, tetapi tidak pada Windows 2000,ia digunakan untuk membolehkan mengembalikan fail sistem, kekunci pendaftaran, program-program yang dipasang, dan lain-lain, kepada waktu sebelum kerosakan atau kegagalan sistem. Bagi saya ia amat berguna kerana sepanjang mengunakan Windows XP contohnya, terdapat masalah terhadap .dll, .exe dan bermacam-macam lagi. Satu contoh yang paling terbaru saya gunakan apabila sistem laptop saya diserang oleh virus shotcut(Klik disini).


Windows Vista dan versi kemudian, System Restore mempunyai antara muka yang lebih baik dan berdasarkan teknologi Salinan Shadow. Dalam versi Windows yang terlebih dahulu, ia adalah berdasarkan penapis fail yang menyaksikan perubahan bagi satu set sambungan fail yang tertentu, dan kemudian disalin fail sebelum masalah berlaku. Namun dengan kewujudan teknologi baru ini Shadow Copy mempunyai kelebihan bahawa blok-tahap perubahan dalam fail yang terletak di direktori mana-mana tempat boleh dipantau dan disokong tanpa mengira lokasi mereka.

Caranya mudah dengan mengunakan SYSTEM RESTORE yang boleh di perolehi pada System tool anda (Start > All Program > accessories > system tool >system restore )

sumber daripada : http://en.wikipedia.org/ ,http://www.myictrooms.co.cc

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More