Wednesday 27 July 2011

Ruby (Programming Language)



Ruby
adalah yang dinamik, mencerminkan, tujuan am objek berorientasikan bahasa pengaturcaraan yang menggabungkan sintaks yang diilhamkan oleh Perl dengan ciri-ciri seperti Smalltalk. Ruby yang berasal dari Jepun pada pertengahan tahun 1990-an dan mula-mula dibangunkan dan direka oleh Yukihiro "Matz" Matsumoto. Ia telah dipengaruhi terutamanya oleh Perl, Smalltalk, Eiffel, dan Lisp.


Ruby menyokong pelbagai paradigma pengaturcaraan, termasuk objek fungsi, berorientasikan, penting dan mencerminkan. Ia juga mempunyai jenis sistem yang dinamik dan pengurusan memori automatik; Oleh itu, sama dalam pelbagai aspek Python, Perl, Lisp, Dylan, Pike, dan CLU.

Standard 1.8.7 pelaksanaan ditulis dalam C, sebagai bahasa satu laluan ditafsirkan. Buat masa ini tiada spesifikasi bahasa Ruby, jadi pelaksanaan asal dianggap sebagai rujukan de facto. Pada tahun 2010 [update], terdapat beberapa pelaksanaan yang lengkap atau yang akan datang alternatif bahasa Ruby, termasuk YARV, JRuby, Rubinius, IronRuby, MacRuby, dan HotRuby. Setiap mengambil pendekatan yang berbeza, dengan IronRuby, JRuby dan MacRuby menyediakan kompilasi just-in-time dan MacRuby juga menyediakan kompilasi di hadapan-of-time. Rasmi 1,9 cawangan menggunakan YARV, seperti yang akan 2.0 (pembangunan), dan akhirnya akan menggantikan Ruby perlahan MRI.

untuk mencuba atau untuk mengenali Ruby dengan lebih dekat sila layari
http://www.ruby-lang.org/en/

sumber daripada : http://en.wikipedia.org

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More